-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30031 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:49

آيا ايمان، كم و زياد ميشود؟
پس از آنكه گفتيم عنصر مقوم و اصلي ايمان همان اعتقاد قلبي است، ميگوييم: ايمان از دو ناحية كم و زياد ميشود: ناحية عقيده و ناحية عمل. اما از ناحية عقيده: ايمان اولياء و انبياء به خدا و رسول در مقايسه با ايمان ساير مردم. اما ايمان از ناحية عمل: ايمان كسي كه او به اندازة يك چشم بهم زدن گناه نميكند، حتي گناه به ذهنش هم خطور نميكند در مقايسه با كسي كه فرايض را ترك ميكند و كبائر را مرتكب ميشود.
البته ما منكر اين نيستيم كه چه بسا ترك فرايض و ارتكاب معاصي در درازمدّت به الحاد و انكار و تكذيب و جحد منجر شود. خداوند سبحان ميفرمايد: «ثمّ كان عاقبه الذين اساؤا السّوأي أن كذّبوا بايات الله و كانوا بها يستهزئون» روم/10
«عقيده و عمل صالح» مانند ريشه و ساقة درخت است. همانگونه كه تقويت ريشه در رشد ساقه تأثير دارد و كمال ساقه ثمر دادن آن است، هم چنين پرورش ساقه و تربيت آن در اثر قطع شاخههاي زايد و هرسكردن و در معرض نور آفتاب قرار دادن آن، در رشد ريشه مؤثر است. رابطه تبادلي بين عقيده و عمل مانند رابطه تبادلي بين ريشه و ساقه درخت است.
بلي اين وضع در رابطه با تأثير ايمان در عمل و تاثير عمل در اعتقاد است. پس كسي كه افسار گسيخته در ميدان شهوت براي اشباع غرايزش دورترين حدود الهي را در مينوردد، محال است كه بتواند افكار و اعتقادات ديني و فضليتهاي روحياش را حفظ نمايد. هر چه بيشتر در ميدان مفاسد بتازد از ارزشهاي ديني بيشتر دور ميشود زيرا مفاسد، او را از حركت در مسير دين باز ميدارد و به سوي عصيان سوق ميدهدو همچنين اندك اندك از اين معتقدات رها شده واز آن جدا ميگردد و آن را به پشت سر مياندازد. آية كريمه نيز به اين حقيقت اشاره دارد. از اينجا روشن ميشود كه نظريه تفكيك بين عمل و كفر، و عقيده و سلوك نظرية ناصوابي است كه از غفلت از تأثير اين دو بعد ناشي ميِشود.

فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامي ج 5
آية الله جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.